נגיף הזיקה + הריון

מהי מחלת הזיקה?

מחלת הזיקה היא מחלה נגיפית המועברת בעיקר על ידי עקיצות יתושים מסוג האדס המצרי (Aedes aegypti) הידוע גם בכינוי יתוש הקדחת הצהובה. היתוש שכיח בעיקר בארצות טרופיות.

המחלה לרוב קלה והיא יכולה להתבטא בחום, פריחה, כאבי פרקים ודלקות עיניים. 

אז מה מפחיד בזיקה?

ישנם מקרים נדירים בהם המחלה הובילה לסיבוכים נירולוגיים כמו תסמונת גיאן-ברה (Guillain-Barré syndrome) בה תאי מערכת החיסון תוקפים את העצבים ופוגעים בתפקודם. אך עיקר העיסוק במחלת הזיקה נובע מחשש הידבקות עוברים במחלה, דבר שעלול להוביל למומים נוירולוגיים והתפתחות מוגבלת של מוח היילוד.

הוכח כי הדבקה בנגיף הזיקה במהלך ההיריון (ועד 8 שבועות לפני ההיריון) עלול לגרום למומים קשים במוח ובמערכת העצבים של העובר.

גם לנשים ללא תסמינים, וגם לנשים שפיתחו תסמינים מאוחר יותר בהריון – נולדו תינוקות עם פגיעות מוחיות, פגיעות שבחלקן הופיעו רק לאחר הלידה.

תסמיני המחלה

כאמור, מחלת הזיקה בדרך כלל קלה ונמשכת מספר ימים בודדים (עד לשבוע).

  • 4 מתוך 5 אנשים הנדבקים בזיקה לא יפתחו תסמינים כלל.
  • 1 מתוך 5 נדבקים מפתח אחד או יותר מהתסמינים הבאים: חום, פריחה, כאבי פרקים, ו/או דלקת של לחמיות העיניים.

נכון להיום, אין טיפול תרופתי או חיסון למניעת ההדבקה בנגיף הזיקה.

איך נדבקים במחלה?

המחלה מועברת בעיקר על ידי עקיצות יתוש מסוג אדס, אך במקרים נדירים יותר גם באמצעות מגע מיני ולכן חשוב לדעת ש:

  • גבר שנחשף לזיקה יכול להדביק אחרים במשך 3 חודשים מחשיפתו האחרונה.
  • אישה שנחשפה לזיקה יכולה באופן פוטנציאלי להדביק אחרים במשך 8 שבועות מחשיפתה האחרונה. בתקופה זו, מומלץ לה גם להימנע מכניסה להריון.

על אישה בהריון אשר נחשפה למחלה בזמן הריונה או עד 8 שבועות לפני ההריון, לדווח על כך לרופא הנשים שלה. אישה הרה שנחשפה לנגיף הזיקה (גם אם נבדקה ותוצאת הבדיקה שלילית) תידרש למעקב צמוד וקפדני של מוח העובר לאורך ההריון ויתכן אף למעקב נוירולוגי של הילד לאחר הלידה.

איך אפשר לבדוק אם נדבקתי בנגיף?


קיימות בדיקות לגילוי נגיף הזיקה (דם ושתן), אך התוצאות שלהן לא חד משמעיות בייחוד ככל שמתרחקים מרגע החשיפה לנגיף. מומלץ לבדוק רק:

  • אדם שנחשף לזיקה, והופיעו אצלו חום, פריחה, כאבי פרקים או דלקת עיניים בשבועיים שלאחר מכן.
  • כל תינוק שנולד לאם שנחשפה לזיקה.
  • אדם שנחשף לזיקה ויש לו תלונות נוירולוגיות לא מוסברות.

המלצות משרד הבריאות:

  • לנשים הרות או כאלו שמתכננות הריון בתקופה הקרובה (לפחות שמונה שבועות מיום החזרה לארץ), מומלץ לדחות נסיעה לאזור שבו מתרחשת העברה פעילה של נגיף הזיקה. כמו כן, חשוב לזכור כי אם בן זוגן נחשף, הוא עלול להעביר את נגיף הזיקה במגע מיני במשך שלושה חודשים.
  • לנוסעים למדינות עם העברה פעילה של נגיף הזיקה, מומלץ להשתמש באמצעים לצמצום הסיכון לעקיצת יתושים, בשעות היום וגם בשעות הלילה: חומר דוחה יתושים, לבוש ארוך, לינה בחדרים עם רשתות תקינות וסגורות בחלונות ובדלתות או בחדרים ממוזגים, או תחת כילה מרוססת בקוטל יתושים.

מאמרים דומים

לגליזציה וקופי שופס בתאילנד

איך להתנהל עם כסף בתאילנד?

איפה הכי שווה להצטלם בתאילנד?

דילוג לתוכן